Chronologisch Blog






De aankoop

Na vele sites bezocht te hebben hebben we vandaag een bestelbus gekocht. Het is een Peugeot Boxer uit 2013 geworden. Vijf jaar oud, dus BPM vrij tijdens de aankoop. Ergens volgende week kunnen we de bus ophalen. We hebben voor dit type gekozen zodat we dwars achterin kunnen slapen. Minimale eisen waren in ieder geval: Airco, Trekhaak, Cruise control, Euro 5 motor en  2 losse stoelen. Deze bus had dat allemaal behalve Cruise control en een trekhaak. De trekhaak komt bij de aankoop erbij en de Cruise control laten we later inbouwen.


Bus strippen

Na een maand (19/11) zijn we begonnen met het strippen van de bus. Alle bekleding is eraf, de vloer ligt er los in die kunnen we hergebruiken.

De bus is nu klaar om zijn tijdelijke camperinrichting te krijgen. We hebben iets minder dan een week om de tijdelijke camping inrichting te plaatsen. We hadden al een aantal artikelen gekocht die we hiervoor nodig hadden.


26-11-2018

De bus gereed voor de keuring die is vanmiddag om 13.00 uur. De keurmeester maakte al meteen de opmerking dat de stoelen zo niet konden en ging zijn chef erbij halen. Na terugkomst hebben we aangegeven dat we niet meer stoelen op kenteken wilde hebben. Daarmee was alles klaar en is de bus door het RDW technisch als camper aangemerkt. Zoals op de foto's te zien zijn dit minimale eisen, de eisen van de belastingdienst zijn weer anders dan van de RDW. Zoals de bus er nu uitziet met draaistoelen zou na het afgeven van het kenteken de belastingdienst geen moeite moeten hebben met de inrichting.

's Avonds de draaistoelen erin gezet en de BPM papieren ingevuld en verstuurd naar de belastingdienst.

Nu wachten op de betaalinstructie, BPM betalen en dan komt er een personenwagenkenteken op ipv een bedrijfdswagen kenteken.

Dan kunnen we de aanvraag voor het campertarief gaan doen. Papier invullen met bewijsvoering dat hij is ingericht naar de campereisen van de belastingdienst.


27-11-2018

Wat kleine klussen gedaan: 3e remlicht met camera geinstalleerd, Sigaretten aansteker aansluiting vervangen voor een 12 volt aansluiting, USB stopcontact geinstalleerd beide in het dashboard.


30-11-2018

De vooruit laten vervangen omdat er een barst van links naar rechts liep, nu kan ook de monitor van de achteruitrijcamera aan het raam bevestigd worden. Tevens wordt er een 2e camera geinstalleerd zodat die als "achteruitkijkspiegel" kan fungeren.

's Middags bij "Uw camper op maat" de isolatie opgehaald en even een bezoekje aan Obelink gebracht om wat zaken op te halen.


01-12-2018

.Vandaag hadden we de mogelijkheid om een verwarmde loods te kunnen gebruiken en hebben in een dag de noppenfolie als isolatie aangebracht. We hebben gekozen om de wanden en het plafond te isoleren met noppenfolie met aan beide zijdes een aluminium coating. De hebben de folie volledig verlijmd aangebracht tegen de beplating.

Voor zover we naden hadden hebben we die met aluminium tape afgeplakt. In de schuifdeur is de isolatie nog niet verlijmt aangezien daar nog een deuk zit die eruit gehaald moet worden.


06-12-2018

In 1e instantie wilden we de achterdeuren en schuifdeur wisselen (2e hands) voor een exemplaren met een vlakke ruit. Gezien het prijskaartje dat hieraan vast zit hebben we besloten om een bedrijf te zoeken dat de gaten kon zagen en de vlakke ruiten kon plaatsten. Scheelt bij toch weer bijna de helft van de kosten. We hebben nu wel meer werk om de deuren schoon te maken maar dat weegt niet op tegen het prijsverschil.


08-12-2018

Ook vandaag hadden we de loods ter beschikking en konden we een flinke slag maken.


Vloerisolatie

Nadat de bus leeg was hebben we eerst latten geplaatst om daar de isolatie tussen te verwerken. De latten zijn met montagekit vastgezet. De lage stukken van de vloer hebben we eerst opgevuld en daarop een 2e laag om de ruimte tussen de latten op te vullen. We hebben X-strem van 1cm gebruikt voor de isolatie. Voordat de vloerplaten geplaats werden hebben we nog een laag "bubbeltjes plastic" ertussen gelegd om alle ruimtes op te vullen. Hierna zijn der vloerplaten aan de latten vastgeschroefd op de laatste plaat na. Hier komt nog een lat onder voor de afwerking waarna alles wordt vastgeschroefd. Wat een verschil in rijgeluid nu de bus (bijna) rondom geïsoleerd is.


Schoonmaak

Zoals eerder al vermeld is dit een stukadoors bus geweest en de hele achter dorpel, bumper en deuren zat vol met "cementachtige" substantie Heel veel aceton verder ziet het er al een heel stuk beter uit. We gaan het nog een keer doen en daarna de zichtbare stukken spuiten zodat de deuren er weer toonbaar uitzien.


Walstroom aansluiting

Het moest er toch van komen, vandaag voor het eerst de zaag in de bus gezet om een gat te zagen voor de walstroom buiten aansluiting. Juiste plaats bepaald, bovenzijde gelijk met de bovenkant van het tankdeurtje. Aftekenen, afplakken en op de vier hoeken een gaatje geboord en dan de decoupeer zaag erin gezet. Moet zeggen het ging soepel, hierna nog vier gaatjes geboord voor de schroeven.

Alles met anti roest primer behandeld en daarna de contactdoos met rubber ring erin gezet. Aan de binnenzijde de plastic opsluitplaat geplaatst en het geheel samen geschroefd. In de originele aansluitdoos zat de kabeldoorvoer aan de achterzijde maar gezien het formaat van de doos komt de kabel klem te zitten tussen de doos en de te plaatsten zijwand. Daarom een extra gat gemaakt aan de bovenzijde zodat de kabel zonder te klemmen doorgevoerd kan worden.


27-12-2018

Vandaag na de kerst weer begonnen met de bus.


Dakraam geplaatst.

Was goed te doen door het 40x40 dakluik valt het luik precies op de "lage" ribbel wat resulteert in een vlakke plaat waar geen ruimtes opgevuld hoeven te worden. Voor de foto nog even de binnenzijde geplaatst, die is er inmiddels weer af en wordt definitief geplaatst als het plafond erin zit.


Achterdorpel spuiten

Doordat dit een ex stucadoorsbus is ziet de achterdorper er niet uit. Afgelopen weken hebben we het meeste vuil eraf gehaald. Vandaag een aantal lagen grondverf er overheen gespoten. Morgen komt de laklaag er overheen. Ben nog niet echt tevreden maar het ziet er beter uit dan eerst.


DRL

Tussen de bedrijven door ook nog de DRL geplaatst. Het viel niet mee om het front van de bus eraf te krijgen, iets met schroeven die dol draaiden. Maar goed hij zit eronder, morgen nog een zekering plaatsen en dan werkt deze ook weer. Op internet was een filmpje welke draden en kabels gebruikt moesten worden. Top, het werkte meteen.


28-12-2018

Zonnepanelen

De zonnepanelen uitgemeten en de ondersteuningsblokken geplaatst op het dak. Vandaag de bus in de loods laten staan zodat de sikaflex goed kan drogen. De ;panelen liggen niet presies in het midden omdat ik ander niet genoeg "body" hand om de blokken te monteren. Ik had er voor kunnen kiezen om met opvulplaatjes te kunnen werken maar dat heb ik niet gedaan. De panelen liggen uit het zicht dus heb ik er ook geen last van.  Morgen de dakdoorvoer boren ik wil precies in een spant van het plafond uitkomen omdat dan de buis meteen goed opgesloten ligt. De blokken heb ik al voorgeboord zodat ik morgen de gaatjes in het frame van de panelen kan boren om met schroeven de panelen vast te kunnen zetten.


Rail zijdeur.

Het is een bekend probleem dat er zich rondom de schroeven van de rail roestvorming kan ontstaan wat voor lekkages kan zoren. Aangezien de boel nu nog bereikbaar is heb ik vandaag de rail eraf gehad, ook bij deze bus was de laklaag al opgebold van de beginnende roest. Alle losse lak verwijderd en de zaak opgeschuurd. Laagje grondlak gespoten en twee maal aflaklaag erop gespoten. Om in de toekomst problemen te voorkomen heb ik een oude fietsband op de rail geplaatst en deze vastgeschroefd tegen de buitenwand. Mogelijk ga ik de bovenkant van de rail nog met doorzichtige kit dichtzetten


Achteruirijcamera

De camera is een standaard vervang camera voor het 3e remlicht. Het was even puzzelen waar ik de "kabelkluwen" kwijt moest. Uiteindelijk gekozen voor het opbergvak links boven de bestuurder, lekker uit het zicht. Alleen ligt daar nergens 12V, die heb ik bij de 12v voeding van dre sigaretten aansteker weggehaald en via de A-stijl naar boven geleid.


29-12-2018

Zonnepanelen

Beide panelen liggen vast, kabel doorvoergemaakt naar binnen die precies in de dakstijl uitkomt. Geen installatie buis tegen het plafond aan.

De buis in op vaste plaatsen omwikkeld met isolatieschuimrubber van verwarmingsbuizen om het rammelen tegen te gaan.

Al straks alle buizen liggen worden ze gezamelijk met een bandje vast gezet.

Achteraf gezien moet ik zeggen dat de hele installatie van het leggen van de panelen me is tegengevallen, niet in moeilijkheid maar wel in tijd.


"Achteruitkijk spiegel" camera

Camera geinstalleerd op houder van de kentekenplaat. Toen ik de plaat eraf haalde zag ik dat ze in het verleden er schroeven dwars doorheen gedraaid hadden om de platen vast te zetten. eze gaten meteen maar even met anti-roest behandeld. Zoals gezegd kon ik in de achterstijl nergens een geschakelde plus vinden. De 12 volt aansluiting die ik wilde gebruiken daar stond geen spanning op. Ik kon ook niet terugherleiden waar ik een zekering moest plaatsen om hem wel spanningsvoerend te krijgen. Ik had toch al 12 V in het opbergvak gebracht boven de bestuurder en heb een extra kabel getrokken voor de voeding van de 2e camera.


05-01-2019

Afgelopen dagen veel kleine klusjes gedaan die al met al best wel veel tijd vergen.

- Lat geplaatst onder de bodem bij de achterdorpel, die is wit en met de lat loopt hij ook mooi over in de bus.

Als later het zeil er ligt komt hier nog een aluminium hoekprofiel overheen zodat alles netjes is weggewerkt.

- Begonnen met de betimmering van de binnenzijde. We hebben gekozen voor populier triplex dat we 2x met parketlak behandelen om zo de "houtlook" zichtbaar te houden. Toen we de bus kochten was een van de panelen boven de achterwielen nog heel en die heb ik als mal gebruikt om de houten panelen te maken.

Met de bovenfrees de ontluchtingsgaten aangebracht en de panelen 2x met parketlak gelakt.

- Aanleggen van de 35 mm2 bekabeling om de HH accu te verbinden met de startaccu.

Alle bekabeling en elektra is nu voorbereid en we kunnen nu echt gaan bouwen en dan ziet het iedere keer en anders uit.


12-01-2019

Het 1e zichtbare zit erop, twee panelen boven de achterwielen. Gestart met het aanleggen van de electra (230V en 12V). Al met al een karweitje dat na een dag nog niet klaar is. Terwijl ik met het electra bezig ben is Ellen de laatste hand aan het leggen op het bijwerken van de beschadigingen op de zijdeur. Dit bleek zo de afgelopen weken best wel veel werk te zijn.


19-01-2019

Vandaag gestart met het aansluiten van de laatste electra werken. De omvormer op de omschakelkast aangesloten, een stopcontact geplaatst direct na de zekering en aardlek om de acculader van spanning te voorzien. Regelaar zonnepanelen aangesloten.

Het laatste is de bekabeling naar de HH accu vanaf de Cyrix en van de HH naar de busbar's via een hoofdschakelaar. Dat komt in een later stadium omdat ik nu de HH nog niet kan plaatsen. Volgende week of de week erop de zaak wel even voor proef aansluiten om de kijken of alles werkt zoals we bedacht hadden. Daarna heb ik een handsfree set, Parrot CK 3100, ingebouwd. Gelukkig was er onder de radio ruimte genoeg om de electronica van de set te herbergen. Als laatse heb ik de vanghaak van de achterdeur vervangen. Zoals ik het nu zie heeft er een keer een pallet bovenopgestaan en is de haak daardoor verbogen. Dat kon ook wel eens de reden zijn van de rammelende deuren. Volgende week als de bus leeg is maar eens een rondje gaan rijden en de geluiden beoordelen. Ellen heeft zich bezig gehouden met het in de was zetten van de deuren (binnenzijde) en is gestart met het maken van kartonnen mallen voor de bekleding van de deuren. De mallen worden overgezet op 3mm triplex, gelakt, omtrokken met grijs vilt en dan in de "sponningen" geplakt.


02-02-2019

De afgelopen 2 zaterdagen zijn we bezig geweest met het zagen van de mallen voor alle deur en en wandafdekkingen. We bereiden eerst zoveel mogelijke voor, we kunnen dan straks in een slag alle mallen beplakken met vilt. Ook de eerste plafondplaat op maat gemaakt , wel even een werkje hoor. Bus in, passen, meten, zagen, bus uit en weer naar binnen :). Volgende week maken we de plafondplaten af en kunnen deze geschuurd en gelakt worden. We moeten nog 1 raam zagen, dat staat voor komende zaterdag op het programma en dan zit al het zaagwerk erop.


Toen we gisterenavond thuis kwamen lag de langverwachte brief van de Belastingdienst in de bus. De bus is nu fiscaal ook een camper!

We betalen nu ook het campertarief € 155,- per 3 maanden ipv 603,- per 3 maanden.


09-02-2019

Vandaag het laatste gat in de bus gezaagd en een S4 raam geplaatst. Voorlopig de binnenzijde ook geplaatst omdat deze deel uitmaakt van het raam aan de buitenzijde om deze vast te houden. Meteen uitvulblokjes geplaatst voor straks als er een beklede plaat voorkomt. Dan gaat de binnenzijde er nog heel even af om plaat te plaatsten, deze komt dan onder het binnenframe voor een mooie aansluiting. Alleen jammer toen ik vanmorgen het zaagje in de decoupeerzaag vast wilde zetten dat het blokje open barste toen ik het zaagje vast wilde zetten. Dan maar even op de fiets naar de winkel om een nieuwe decoupeerzaag te scoren. De fiets omdat ik anders de bus weer in camper staat moest brengen om op de openbare weg te mogen rijden. Ellen heeft de dag doorgebracht met het bekleden van de mallen die we afgelopen week hebben gemaakt. Komende zaterdag hopen we alle overige mallen en de twee laatstse plafondplaten af te hebben. De week daarna wordt dan de week van de grote verandering, plafond erin en de beklede mallen plaatsten


02-03-2019

Na uiteindelijk drie weken van meten, zagen en passen hebben we vandaag de laatste platen gezaagd en omtrokken met vilt.

Zelf ben ik begonnen om de platen in de deuren te plaatsen en Ellen is begonnen met het verlijmen van het vilt op de body van de bus.

Klein detail we hebben de binnenverlichting laten zitten. We hebben alleen de behuizing zwart gemaakt, dat staat beter op het vlilt.

Gedeeltelijk gelijmt en een ander deel geschroefd. De grote achterdeur platen zijn met schroeven vast gezet omdat we dan zo nog bij de elektra kunnen in de achterdeuren daarnaast zie je het niet omdat het in de bergruimte onder het bed zit.

We trekken het vilt door onder de deurrubbers zodat het vilt tussen het chassis en het rubber komt te zitten. De fraaie afwerking krijg je dan al zeggen we het zelf.

Op de foto's zie je boven de schuifdeur  dat het vilt los zit dit komt omdat de lijm op was en ik heb even tussen het deurrubber geklemt heb.

Ondanks dat hij nog niet geheel dicht is is het geluidsniveau behoorlijk gezakt, niet veel meer als in een personenwagen.

Dat kan alleen nog maar beter worden als alles erin zit


09-03-2019

Ook vandaag hebben we het niet gered om het plafond erin te krijgen. Maar het resultaat van wat we af hebben vinden wij erg mooi en dat voor een 1e keer zonder ervaring. De bekleding op de body zit er bijna allemaal op. We wachten op de levering voor de laatste zaken. Bekleding netjes weggewerkt achter de houten plaatjes en de deurrubbers. Aan de rechterzijde de bovenste plaat geplaatst met een combinatie van 
Sikka Flex en schroeven, hier komen later de bovenkastjes aan te hangen. Veel priegelwerk om de naden netjes weg te werken waar een (wegwerp) scheermesje al niet goed voor is. Voor de foto hebben we even de plaat geplaatst waar straks onze voeten komen.. Deze wordt later definitief vast gezet als het matras erin komt en we driehoekjes voor de bovenzijde gemaakt hebben. We zijn er een beetje bang voor als we de platen nu op de isolatie lijmen dat het geheel loskomt.. Vandaar de latere definitieve plaatsing. Daarnaast een hoop kleine karweitjes gedaan, schakelaar instapverlichting  geplaatst,Cyrix aangesloten (85 en 86), diverse kabels verlengt en klaar gemaakt voordat de platen geplaatst worden. Ondanks dat we ons doel niet gehaald hebben zijn we er wel trots op wat wel klaar is en hoe het eruit ziet nu. Nu kunnen we echt zeggen iedere week komt er iets bij!!


23-03-2019

De dag was daar: "de zaterdag dat het plafond erin gaat".

We hebben best veel werk gehad voordat we het plafond erin konden lijmen. Vandaag heeft Ellen alle "body" bekleding afgemaakt, bijzonder trots is ze over de afwerking van de rand van de opbergbak boven de cockpit. Alle platen zijn nu geplaatst. De platen waar de kastjes aan komen te hangen zijn wat zwaarder uitgevoerd (9mm) en deze zijn naast gelijmd ook nog geschroefd voor de extra stevigheid. Onder het uitzet raam hebben de we de plaat iets verder laten doorlopen zodat daar straks een vensterbankje in gemaakt kan worden. Als laatste hebben we vandaag de plafondplaten erin gelijmd en op plaatsen waar de kastjes komen ook nog extra verstevigd met schroeven. De omlijsting van het dakluik geplaats en ik moet zeggen dat ziet er best mooi uit. Stutten staan eronder en de bus kan tot maandagochtend binnen staan om de lijm te laten uitharden. Daarna gaat hij met de stutten nog een week de parkeerplaats op en dan kunnen komende zaterdag beginnen met de laatste lijmklus: de dak bekleding boven de cockpit. Dit wordt een combinatie van glaslatten op vilt en daar komen nog twee staanders onder om de zaak vast te zetten. Op de kopse kanten komen dan ook nog plankjes om zo de twee zijvakken af te dekken.. Al met al moeten we zeggen we zijn erg tevreden met het resultaat.


14-04-2019

Kleine update van de afgelopen weken.
Veel met puzzelstukjes bezig geweest voornamelijk met hout.
Vensterbank voor zijraam gezaagd alsook de plaatje die de zijkanten in het opbergvak boven de cabine gaan afschermen.
Tafel, aanrecht en het uitzetplankje aan de keuken gezaagd en geschuurd.
In de achterhoeken de kunststof platen terug geplaatst met aan de linkerzijde met een USB aansluiting.
De stalen hoeken waar de balken voor het bed op komen op maat geslepen en geplaatst in de zijwanden.
Omkasting voor het achterwiel gemaakt, deze word nog beplakt met de resten x-strem die we nog hebben. Aangezien we niet iedere keer een kwast daaraan willen verspelen sparen we het plakwerk een beetje op. De omkasting voor de linkerzijde krijgt een ander model omdat hier de accu in verwerkt gaat worden maar ook die wordt aan de binnenzijde beplakt met isolatie.
Zaterdag wordt ook het dak boven de cabine beplakt met vilt dan kan het x-strem meteen mee.
Verder hangt het frame voor de bovenkastje boven het voeteneinde incl. een bodemplaat.
Doorat het dak iets golft moeten we straks bij de voorplaat opletten dat de ruimte tussen het dak en voorplaat niet te groot wordt.
Mocht dat wel zijn gaan we gevlochten leren strengen gebruiken als afwerking.
Leer komt sowieso overal terug straks omdat we de handgrepen ook van leren stroken gaan maken.
Ellen heeft de mallen voor de zijkanten al klaar. Dus als het goed is kunnen we het bovenkastje komende week afmaken.
We hebben het geschuurde houtwerk mee naar huis genomen zodat we van de week al het lakwerk af kunnen maken zodat we het zaterdag kunnen plaatsen.
Als we op schema liggen komt komende zaterdag ook het zeil erin zodat we ook zaken aan de vloer kunnen vastzetten.


23-04-2019

Vandaag bezig geweest met het lakken van al het houtwerk wat we al gezaagd klaar hadden liggen. Het was mooi weer dus kon ik mooi buiten aan de gang. Na het lakken heb ik de tijd die ik “over” had nuttig gebruikt om de laatste bedradingen voor de HH accu aan te leggen. Hierna heb ik de HH accu erin gezet en kon mooi de zonnepanelen testen of de HH accu bijgeladen werden. Test geslaagd!
Vervolgens de leeslampjes gemonteerd.
Samen met Ellen de frontplaat voor het bovenkastje uitgemeten en gezaagd. Deze wordt morgenochtend nog gelakt en dan kan de bovenkastje in elkaar gezet worden. De kleppen komen later als we ook de kleppen voor het andere bovenkastje maken.
Als laatste voor vandaag hebben we het zeil op maat gemaakt en in de bus gelegd. Het zeil ligt in principe los omdat alle meubilair door het zeil heen bevestigd worden aan de houten vloer. Langs de deuropeningen komen dan aluminium hoekprofielen daarmee moet het zeil vast liggen.


11-05-2019

De afgelopen weken veel gedaan ook veel voor de deur tussen de regenbuien door 's avonds.

De bovenkastjes hangen nu en hier is de enige echte fout te zien die we gemaakt hebben. De latten tegen het plafond waren iets smaller dan de dwarsbogen in de bus. Dit resulteert in een wat golvend dak, dit gaan we bijwerken met gevlochten leren stroken of gevlochten parakoord.

De kast staat nu en zit aan een kant vast aan de voorkant van het bed. In de kast zitten 2 planken die rondom vast zitten en zorgen voor de stevigheid. We hebben op het laatste moment besloten om er nog extra planken in te doen. Natuurlijk is er geen enkele plank gelijk..

De voorkantvan de beddeplank en zijkant met de kast en de vloer verbonden zodat de kast stevig staat. Komende week monteren we de voorwand in de kast en dan kan hij haaks gezet worden en aan de rechterzijde ook vast gezet worden. Het frame gemaakt voor het bankje. De rugleuning staat er nu grof in als de kast definitief vast staat kan de op maat afgewerkt worden. We hebben bij de bouwmarkt alle planken op maat laten zagen zodat we allemaal haakse  hoeken hebben. Aangezien de kast nog niet vast stond kon ik niet verder met het bankje.

Daarom de koelkast in de beddeplak geplaatst en aan de achterzijde van een frame voorzien zodat hier later de zijplaten op gemonteerd kunnen worden. Als de kast staat dan kan het bankje op zijn plaats en kan ik de standkachel in het bankje gaan plaatsten. Aangezien we op zaterdag in een loods tot onze beschikken hebben gaan we met het hele hebben en houden richting de loods. In de loods ligt wel onze voorraad hout opgeslagen. Thuis kunnnen we dat niet kwijt. Aangezien het weer wat beter wordt heb ik thuis ook hout nodig om in de avonduren te kunnen klussen. Wat wel tegenvalt is dat al het hout afwerken: zagen, op maat maken, schuren, lakken, opnieuw schuren en een tweede keer aflakken. Daar gaat gewoon veel tijd in zitten. Ellen is vandaag de hele dag bezig geweest met schuren en lakken.


01/06

De afgelopen dagen bezig geweest met het plaatsen van de standkachel (alleen de dieselleiding moet nog aangesloten worden, ik kreeg de ring niet los). De kachel zelf zit in het zitje wat op eerdere foto's te zien is. Hier komt later nog een dubbele bodem in zodat de het bovenste gedeelte van het zitje kunnen hergebruiken.  Vandaag de "opsluitplank" geplaatst en het matras erin gelegd, deze plank zit met slotbouten vast zodat de toegang tot de achtecrlichten gewaarborgd blijft. Verlichting in de ruimte onder het bed aangebracht.
Komende week de keuken in elkaar zetten dan zijn we al een heel eind. Ellen is bezig met het tijdschriftenrek tussen de hoge kast en de opbergruimte boven de cabine. Handgrepen zijn geknoopt het is geen leer maar paracord geworden met een kleur, hiermee worden ook de kieren aan de bovenzijde van de bovenkastjes en hoge kast afgedicht.


2020/2021

Afgelopen tijd het een en andere gedaan voor de afwerking. De bus is eigenlijk nooit helemaal klaar. Ik merk wel dat als je er comfortabel mee weg kunt je ook de tijd moet vrijmaken om de laatste zaken af te werken.

Wat hebben we de laatste tijd nog gedaan.

  1. Een extra plank onder in het bankje boven de kachel geplaatst zodat daar alle schoenen kunnen staan. Aangezien de verbrandingslucht als de aanvoer warme lucht onder uit de bus en bankje komen heb ik een extra lucht toevoerrooster geplaatst die onder het plankje bij de kachel uitkomt.
  2. Na de eerste keren er mee weg te zijn geweest kwamen we erachter dat we nog wat ruimte konden winnen door extra plankjes in diverse kasten. In de bovenkastjes boven het bed moet ook nog een extra plank komen. Afgelopen jaar hebben we daar met een houtje touwtje oplossing gewerk en de ruimte komt goed van pas. Komende tijd maar eens voor een wat meer permanentere oplossing kijken. Het zal naar alle waarschijnlijkheid een contructie van plank verbonden met een metalen u profiel waar de staanders in komen.
  3. De 1ste 2 jaar hebben we zonder podium rond gereden . Dat zit er nu ook in samen met de verlichting. Het tikken van de dieselpomp is een stuk mider geworden maar nog steed hoorbaar. We gaan hem extra omkleden of anders schijnt er een nieuwere pomp te zijn die bijn gaan geluid maakt.